Formula Asas Untuk Turun Berat Badan

 On Monday 3 November 2014  

Di kala ramai orang yang berusaha keras untuk tidak makan atau "skip meal", dalam masa yang sama ada golongan yang makan dengan seronok tetapi masih berjaya menurunkan berat badan.

Adakah anda dalam golongan orang yang tahan lapar untuk kurus, atau makan untuk kurus? (Haa betul ke makan boleh turun berat badan?)


Formula Asas Untuk Turun Berat Badan


Pasti ada yang bertanya kenapa , kadang-kala saya makan terlebih, tetapi masih turun berat? Prinsipnya sangat mudah dan asas.

Prinsip "Calorie Deficit"

Kajian kes: Cheese burger VS Nasi Ayam


1) Nasi Ayam

Nasi putih 1 pinggan = 300 kalori
Ayam goreng 1 ketul (dada)= 230 kalori
Timun, tomato = 20 kalori

Jumlah = 550 kalori

2) McDonald Cheese Burger

Burger = 330 kalori
French Fries = 290 kalori

Jumlah = 620 kalori

Anda mungkin kurang makan dalam erti kata "skip meal", tetapi sekali makan anda mengambil lebihan kalori dalam 1 hidangan.

Menu pertama Nampak macam banyak berbanding menu kedua. Tetapi kalori kurang. Itulah penyebab mengapa kita susah turun berat badan. Makanan sihat sekalipun, jika diambil berlebihan kalori, tidak turun berat badan juga.

Sekarang anda boleh nampak gambarannya? Saya harap lepas ni jangan kita tahan lapar di satu masa tetapi makan dalam kalori yang banyak sehingga lebih daripada badan perlukan. Akhirnya akan menyebabkan berat badan bertambah.

Setakat ini dahulu tips hari ini. 


Dapatkan lebih banyak tips untuk kuruskan dan sihatkan badan anda di sini --> Formula Kurus
Formula Asas Untuk Turun Berat Badan 4.5 5 Syahmi Azhar Monday 3 November 2014 Di kala ramai orang yang berusaha keras untuk tidak makan atau "skip meal", dalam masa yang sama ada golongan yang makan dengan seronok tetapi masih berjaya menurunkan berat badan. Di kala ramai orang yang berusaha keras untuk tidak makan atau "skip meal", dalam masa yang sama ada golongan yang makan dengan s...