Bolehkah Ambil Protein Untuk Turun Berat Badan?

 On Friday 14 November 2014  

Protein adalah penting tidak kira sama ada untuk bina badan atau turunkan berat badan. Ia adalah sebahagian daripada makronutrisi penting yang badan perlukan untuk berfungsi dengan sempurna.
Walau bagaimana pun, anda perlu bezakan antara supplement protein yang sesuai untuk turun berat badan. Ada protein yang gain mass (bina otot) dan ada protein untuk maintain muscle mass.

Mass Gainer adalah protein tinggi dan kalori juga tinggi. Jika anda mahu bina otot, anda memang perlukan kalori yang berlebihan. Manakala Whey Protein adalah protein yang sederhana kuantiti protein serta rendah kalori.

Apa itu Whey Protein?


Whey protein mengandungi lebih 80% protein dan ianya rendah lemak dan rendah gula. Dan sudah tentu rendah kalori.

Whey protein mempunyai beberapa kelebihan yang saya suka iaitu:

1) Saya akan rasa kenyang jika ambil pada waktu pagi
2) Meningkatkan metabolisma melalui penghadaman protein.
3) Dapat menghalang daripada kehilangan muscle mass jika kita kurangkan kalori sebab ingin turunkan berat badan.

Dalam diri kita memerlukan 1-1.6gram protein per kg berat badan.Tidak cukup protien boleh menyebabkan kita kehilangan otot dan kulit mudah mengeleber.

Sudah tentu anda tidak mahu perkara itu terjadi kan? Ramai orang kurangkan makan sehingga mengabaikan nutrisi penting yang diperlukan badan. Apabila protein mencukupi ditambah dengan weight training, saya berpuas hati dengan bentuk badan sekarang dan saya percaya anda juga tidak mahu kelihatan kurus kering, tetapi mahu bentuk badan yang cantik :)

Saya tidak mengatakan wajib ambil supplement tapi saya suka sebab ia rendah kalori berbanding ambik solid food yang agak tinggi kalori hanya semata-mata untuk dapat kuantiti protein yang sama.

Semoga berjaya!

Ebook Formula Kurus

Untuk panduan lengkap di dalam menguruskan badan. Dapatkan ebook "Formula Kurus" ini segera!. Hanya RM47 sahaja untuk tubuh yang lebih sihat serta kehidupan yang lebih ceria. Dapatkannya di sini --> Formula Kurus
Bolehkah Ambil Protein Untuk Turun Berat Badan? 4.5 5 Syahmi Azhar Friday 14 November 2014 Protein adalah penting tidak kira sama ada untuk bina badan atau turunkan berat badan. Ia adalah sebahagian daripada makronutrisi penting yang badan perlukan untuk berfungsi dengan sempurna. Protein adalah penting tidak kira sama ada untuk bina badan atau turunkan berat badan. Ia adalah sebahagian daripada makronutrisi penting...